Zebraliśmy ponad 50 tyś reprezentatywnych artykułów w mediach elektronicznych. Na tej postawie możemy twierdzić jak zmieniały się intentywność, tematy i sentyment w czasie.

Zauważamy silniej zarysowany strach w marcu (nie wiadomo jakie jest zagrożenie) i w czerwcu (nie wiemy co się dzieje z gospodarką/państwem). Warto przyjrzeć się optymizmowi który narastał w kwietniu (grupy wsparcia, pomoc szpitalom, szycie maseczek itp.), żeby osiągnąć maksimum w maju (znoszenie restrykcji) i niestety opada w czerwcu (epidemia nie wygasa latem jak by to można było przewidywać).
Intensywność zainteresowania tematem „Koronawirusa” Występuje w falach w ogólności podobnie jak inne media (porównanie na głównej stronie) z tym że pik zainteresowania miał miejsce 16 marca (w przeciwieństwie to mediów społeczno-kontentowych) oraz zanik zainteresowania jest wolniejszy. Należy podkreślić tygodniową sezonowość mediów tradycyjnych.

Analiza tematów sugeruje również tymczasowość poszczególnych zainteresowań.

Warto przyjrzeć się słowom kluczowym i parom słów (2-gramy po lematyzacju) współwystępujących według notacji z wykresu powyżej.




Dla pełnego obrazu trzeba jest spojrzeć wspólnie na intensywność zainteresowania, dynamikę wydźwięku oraz tematykę artykułów.

Dodatkowo częstotliwość występowania słów czasie w mediach opiniotwórczych (niereprezentatywny zbiór frazeo.org) potwierdza nasze obserwacje tematach poruszanych przez dziennikarzy.
Badania współfinansowane przez Europejski Sekretariat Udostępniania Danych EOSC 48